Dat blijkt uit een test van het blad Autovisie, zo meldt De
Telegraaf maandag 10 januari.
Ultra-zuinige diesels, die vanwege de lage CO2-uitstoot per kilometer zijn
vrijgesteld van de aanschafbelasting bpm, blijken vaak niet zo zuinig als de
fabriek belooft.
Zo rijdt de veel geroemde Volkswagen Polo Blue8Motion diesel 1 op 23,3
kilometer, waar Volkswagen 1 op 29,4 claimt, aldus Autovisie.
De Seat Ibiza ST Ecomotive en Skoda Fabia hatchback Greenline presteren nog
zwakker, met een gemeten verbruik van 1 op 21,3 en 1 op 22,2, tegen een
belofte van 1 op 29,4. Bij de Ibiza testte Autovisie de auto wel op
winterbanden, wat een iets hoger verbruik oplevert dan bij banden met lagere
weerstand.
Fiat Grande Punto
Goede scores waren er onder meer voor de Fiat Grande Punto, die keurig
voldeed aan de fabrieksopgave van 1 op 27,8. Ook de vernieuwde Opel Corsa
komt dicht bij de fabrieksopgave.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl